Pakiety matematyczne dla informatyków


Informacje ogólne

Typ:fakultatywny
Kierunek:Informatyka studia drugiego stopnia
Semestr:letni
Wymiar zajęć:30h wykładu 30h laboratorium
Punkty ECTS:5

Założenia i cele przedmiotu

zapoznanie studentów z rodzajami pakietów matematycznych i ich możliwościami

Program

1.Podstawy MATLAB-a: środowisko, operacje matematyczne, funkcje standardowe, grafika, tablice: macierze i wektory
2.Programowanie w MATLAB-ie: M-pliki, operacje wejścia-wyjścia, programowanie strukturalne, definiowanie funkcji
3.Obliczenia numeryczne w MATLAB-ie: obliczanie pierwiastków, optymalizacja, układy liniowe, regresja liniowa i nieliniowa, metoda najmniejszych kwadratów, interpolacja wielomianowa, spliny, całkowanie i różniczkowanie, równania różniczkowe zwyczajne, transformaty, funkcje specjalne, symulacje i liczby losowe
4.Obliczenia symboliczne w MATLAB-ie
5.MATLAB a Simulink, toolboxy
6. MAPLE – podstawy: elementarne operacje, elementarna algebra, definiowanie funkcji, funkcje graficzne 2 i 3D, animacje, równania, nierówności, analiza matematyczna
7. MAPLE – listy i tablice, wektory i macierze, algebra liniowa, analiza wektorowa
8. MAPLE – równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe, funkcje specjalne, statystyka
9. MAPLE – programowanie, pakiety
10.Inne pakiety komercyjne i niekomercyjne. Analiza danych i grafika techniczna (STATISTCA, ORIGIN). Biblioteki procedur numerycznych: GAMS, netlib

Sposób zaliczenia

egzamin, zaliczenie laboratoriów na podstawie projektów

Umiejętności i kompetencje

umiejętność posługiwania się pakietami matematycznymi, umiejętność wyboru najlepszego pakietu do rozwiązania postawionego problemu

Literatura

B. Mrozek, Z. Mrozek, MATLAB i Simulink. Poradnik użytkownika, Helion 2004
R. Pratap, MATLAB 7 dla naukowców i inżynierów, PWN 2007
J. Brzózka, L. Dorobczyński. MATLAB. Środowisko obliczeń naukowo – technicznych, PWN 2008
A. Krowiak, Wprowadzenie do pakietu obliczeń symbolicznych Maple, Politechnika Krakowska, Kraków 2009
M. L. Abell, J. P. Braselton, Maple by Example, Elsevier 2005