Laboratorium 4


Pętla "for"

Pętla while

while warunek:
	instrukcje do wykonania w pętli, jeżeli warunek jest spełniony

Pętla do-while

while True: 
	instrukcje do wykonania w pętli, jeżeli warunek jest spełniony (True - zawsze jest spełniony)
	if not warunek:
		break

Pętla for

for zmienna in range(wartość1, wartość2, wartość3):
	instrukcje do wykonania w pętli
	
wartość1 - początkowa wartość zmiennej (domyślnie: 0)
wartość2 - końcowa wartość zmiennej, która nie zostanie przekroczona
wartość3 - wartość określająca o ile zwiększona ma być wartość zmiennej (domyślnie: 1)

Powyższa pętla "for" jest równoważna z fragmentem skryptu o następującej postaci:

zmienna = wartość1
while zmienna < wartość2:
	instrukcje do wykonania w pętli
	zmienna = zmienna + wartość3 # bądź znak "-" zamiast "+" w wersji dekrementacjnej


Zadania
  1. Napisz program, który pobierze od użytkownika liczbę n. Następnie będzie pobierał n liczb oraz wyświetli ich średnią.
    Wejście:
    Zmienna n przechowująca liczbę liczb do pobrania oraz zmienna liczba, przechowująca kolejne podane liczby.
    Wyjście:
    Na ekranie pojawia się średnia pobranych liczb.
    Warunki poprawności zadania:
    Po podaniu wszystkich liczb wyświetla się ich średnia. Upewnij się, że prawidłowa wartość pojawia się przy podaniu liczb ujemnych, ułamkowych.

  2. Napisz program, który pobierze od użytkownika liczbę n, następnie wyświetli liczby dodatnie, które są podzielne przez 4 oraz mniejsze od n.
    Wejście:
    Zmienna n przechowująca pobraną liczbę całkowitą dodatnią.
    Wyjście:
    Na ekranie pojawiają się wszystkie liczby, które są mniejsze od pobranej liczby oraz podzielne przez 4.
    Warunki poprawności zadania:
    Po podaniu liczby całkowitej dodatniej pojawiają się wszystkie liczby całkowite, które są mniejsze od pobranej liczby oraz podzielne przez 4.

  3. Napisz program, który pobierze od użytkownika liczbę n. Następnie wyświetli informacje jaka jest wartość liczby n!.
    Wejście:
    Zmienna n przechowująca pobraną liczbę całkowitą dodatnią.
    Wyjście:
    Na ekranie pojawia się silnia pobranej liczby.
    Warunki poprawności zadania:
    Po podaniu liczby całkowitej dodatniej wyświetla się silnia.

  4. Napisz program, który będzie pobierał od użytkownika liczbę n, a następnie wyświetli 2 ”trójkąty prostokątne” skierowane w lewą stronę od góry i do dołu z gwiazdek o wysokości podanej przez użytkownika. Przykład dla n równego 5:
         *
        **
       ***
      ****
     *****
    
     *****
      ****
       ***
        **
         *
    
    Wejście:
    Zmienna n przechowująca dodatnią liczbę całkowitą, będące wysokością trójkąta.
    Wyjście:
    Na ekranie pojawiają się 2 ”trójkąty prostokątne” skierowane w lewą stronę od góry i dołu z gwiazdek o podanej wysokości przez użytkownika.
    Warunki poprawności zadania:
    Po podaniu wysokości przez użytkownika pojawiają się 2 ”trójkąty prostokątne” skierowane w lewą stronę od góry i dołu z gwiazdek o podanej wysokości przez użytkownika
    
    

  5. Napisz program, który będzie pobierał od użytkownika liczbę n, a następnie wyświetli 2 ”trójkąty prostokątne” skierowane w prawą stronę od góry i dołu z gwiazdek o podanej wysokości przez użytkownika. Przykład dla n równego 5:
     *
     **
     ***
     ****
     *****
     
     *****
     ****
     *** 
     **
     *
    
    Wejście:
    Zmienna n przechowująca dodatnią liczbę całkowitą, będące wysokością trójkąta.
    Wyjście:
    Na ekranie pojawiają się 2 ”trójkąty prostokątne” skierowane w prawą stronę od góry i dołu z gwiazdek o podanej wysokości przez użytkownika.
    Warunki poprawności zadania:
    Po podaniu wysokości przez użytkownika pojawiają się 2 ”trójkąty prostokątne” skierowane w prawą stronę od góry i dołu z gwiazdek o podanej wysokości przez użytkownika.

  6. Napisz program, który będzie pobierał od użytkownika liczbę n, a następnie wyświetli ”choinkę” z gwiazdek o wysokości podanej przez użytkownika. Przykład dla n równego 5:
         *
        ***
       *****
      *******
     *********
        |_|
    
    Wejście:
    Zmienna n przechowująca dodatnią liczbę całkowitą, będące wysokością ”choinki”.
    Wyjście:
    Na ekranie pojawia się ”choinki” z gwiazdek wraz z ”korzeniem” na środku.
    Warunki poprawności zadania:
    Po podaniu wysokości przez użytkownika pojawia się ”choinka” z gwiazdek wraz z korzeniem. Upewnij się, że odpowiednia, że po podaniu liczby pojawia się ”choinka” o odpowiedniej długości wraz z ”korzeniem” na środku.

  7. Napisz skrypt, który pobierze od użytkownika liczbę n, a następnie wyświetli wszystkie kombinacje umieszczenia liczb z zakresu 1...n w pięciu pudełkach w taki sposób, że liczby mogą się powtarzać. Przykład dla n równego 3:
    1 1 1 1 1
    1 1 1 1 2
    1 1 1 1 3
    1 1 1 2 1
    1 1 1 2 2
    1 1 1 2 3
    1 1 1 3 1
    ...
    3 3 3 3 1
    3 3 3 3 2
    3 3 3 3 3
    
    Wejście:
    Zmienna n przechowująca dodatnią liczbę całkowitą.
    Wyjście:
    Na ekranie pojawia się wszystkie kombinacje umieszczenia liczb całkowitych z zakresu 1...n.
    Warunki poprawności zadania:
    Po podaniu liczb całkowitej przez użytkownika pojawiają się wszystkie kombinacje rozmieszczenia liczb całkowitych z zakresu od 1 do n w taki sposób, że jedna liczba może zostać umieszczona w kilku pudełkach.

  8. Napisz program, który pobierze od użytkownika liczbę n, a następnie wypisze n-tą liczbę Fibonacciego.
    Wejście:
    Zmienna n.
    Wyjście:
    Na ekranie pojawia się n-ta liczba Fibonacciego.
    Warunki poprawności zadania:
    Upewnij się, że na ekranie pokazuje się prawidłowa liczba.

  9. Napisz program, który pobierze od użytkownika hasło oraz liczbę n. Następnie poprosi użytkownika o podanie prawidłowego hasła n razy. W przypadku podania nieprawidłowego hasła, użytkownik powinien wpisywać je tak długo, aż poda prawidłowe. Przykład działania programu:
    Podaj haslo: kot
    Podaj ilosc powtorzen: 3
    Powtorz haslo 1: kot123
    Powtorz haslo 1: kot
    Powtorz haslo 2: kotek
    Powtorz haslo 2: kocurek
    Powtorz haslo 2: kot
    Powtorz haslo 3: kot
    Dziekuje podales prawidlowe haslo 3 razy
    
    Wejście:
    Zmienna n przechowująca liczbę całkowitą, będącą liczbą powtórzeń oraz zmienna haslo przechowująca podane hasło.
    Wyjście:
    Na ekranie pojawia się komunikat informujący użytkownika, że podał poprawne hasło n razy.
    Warunki poprawności zadania:
    Po podaniu prawidłowo hasła na ekranie powinien pojawić się odpowiedni komunikat. Upewnij się, że po wpisaniu nieprawidłowego hasła, program poprosi użytkownika o podanie prawidłowego hasła kolejny raz oraz, że podane hasło zostanie ponownie wpisane n razy.