Programowanie systemowe – zasoby i polecenia systemowe

ćwiczenia laboratoryjne



Przydatne typy

Przydatne biblioteki i funkcje

Standardowe strumienie

Wartości specjalne



Zadania


Zadanie 1. Napisz program, który odczyta dane z pliku liczby.txt oraz wyświetli największa i najmniejszą z nich na ekranie.
W przypadku problemów z otwarciem pliku, powinien pojawić się komunikat o błędzie, przekazany na strumieniu błędów.
Plik liczby.txt zawiera 100 liczb całkowitych.

Zadanie 2. Napisz program, który pobierze od użytkownika liczbę n oraz n liczb. Następnie wpisze do pliku ujemne.txt podane liczby ujemne oraz do pliku dodatnie.txt podane liczby dodatnie.
Jeżeli pojawi się liczba równa 0, powinien zostać wyświetlony odpowiedni komunikat na strumieniu błędów.

Zadanie 3. Napisz program, który pobierze od użytkownika dwa napisy. Następnie wpisze do pliku wiecej_samoglosek.txt, napis, który posiada więcej samogłosek.
Jeżeli dwa napisy mają taką samą liczbę samogłosek, powinien zostać wypisany komunikat o błędzie na strumieniu błędów.

Zadanie 4. Napisz program, który pobierze od użytkownika dowolne imię i nazwisko. Następnie sprawdzi czy w pliku baza.txt. znajduje się osoba o podanych wartościach. Na ekranie powinien zostać wypisany odpowiedni komunikat.
Jeżeli podane imię lub nazwisko zawiera inne znaki niż litery powinien zostać wyświetlony błąd na strumieniu błędów.
Plik baza.txt zawiera 70 wierszy.

Zadanie 5. Napisz program, który umożliwi: Wykorzystaj polecenia systemowe.

Zadanie 6. Napisz program, który utworzy archiwum *.tar lub *.zip (w zależności od wyboru użytkownika) dla folderu o nazwie temp.
Wykorzystaj polecenia systemowe.

Zadanie 7. Napisz program, który wyświetli nazwy plików/folderów, które znajdują się w Twoim katalogu domowym oraz zawierają najdłuższą i najkrótszą nazwę.
Wykorzystaj strumienie potokowe.

Zadanie 8. Napisz program, który wyświetli który spośród dwóch plików (nazwy dwóch plików dobierz wedle własnego uznania), ma więcej słów.
Wykorzystaj strumienie potokowe.