Seminarium Dyplomowe
Witam na stronie z opisem prowadzonego przeze mnie Seminarium Dyplomowego. Na przestrzeni lat postać tego seminarium miała niezmiennie jedną postać: zawsze dotyczyła spraw związanych z szeroko pojętą wizualizacją, i z zastosowaniami naukowo-technicznymi grafiki, animacji, symulacji, i Wolnego Oprogramowania (FOSS ).
Program i założenia wstępne przedmiotu

Ten przedmiot jest w zasadzie końcowym przedmiotem studiów, mającym przygotować studenta do napisania pracy dyplomowej (najczęściej pracy magisterskiej). W ramach przedmiotu wprowadziłem również pewnego rodzaju mentoring, korzystając ze swoich tutorskich doświadczeń, oraz bardzo indywidualne podejście do studenta. W curriculum są zajęcia z metod prezentacji, metod pisania, doboru źródeł, oceny prawdziwości źródeł, rozwoju osobistego oraz wiedza merytoryczna, której zakres oraz wymagane obszary określane są ze studentem indywidualnie. W praktyce zajęcia odbywają się w niewielkiej grupie (maksymalnie były 4 osoby) lub (najczęściej) indywidualnie. Prace magisterskie wykonywane pod moim kierunkiem znacznie się różnią bo tematy są różnorodne i wypracowywane są w trakcie pierwszych spotkań ze studentami. Seminarium trwało poprzednio trzy semestry, obecnie jest krótsze. W edycji 3-semestralnej tematy określaliśmy na początku, następnie moi studenci przechodzi przez ogólny kurs rozwojowo-naukowy, a następnie tematy zostały potwierdzane lub zmieniane, i zaczynaliśmy nad nimi pracę w ciągu kolejnych dwóch semestrów. Drugi semestr najczęściej skupiony jest na pracy doświadczalnej i praktycznej, a trzeci, ostatni semestr (w myśl starej organizacji) przeznaczony był na pisanie i korektę pracy.
Obecnie model zmienił się i semiarium trwa dwa semestry. W pierwszym semestrze student pracuje nad przygotowaniem rozwiązania o którym pisze w pracy, a samo pisanie i szlifowanie trwa przez drugi semestr. Oczywiście, to tylko teoria, i w przypadku niektórych osób ten ogólny plan wyglądał inaczej. Niektórzy studenci kończyli prace wcześniej, niektórzy później. Zawsze z rozmaitych powodów.
Program seminarium (stary)
W wersji 3-semestralnej, semestr pierwszy (rozwojowy) przeznaczony był na następujące tematy i zagadnienia, wyszczególnione poniżej. Ten spis obecnie nie obowiązuje, był to wykorzystywany przeze mnie autorski program w którym pracowałem nie tylko nad tematami informatycznymi, które wybrali studenci, ale także nad ich samym stylem i jakością pracy. Uznałem, że warto (być może po raz ostatni, a dla niektórych, niestety, po raz pierwszy) przedstawić niektóre tematy ważne z punktu widzenia rzetelności i etyki pracy naukowej.
- Spotkanie pierwsze - sprawy organizacyjne, formuła przedmiotu, kontrakt, zapoznanie się ze sobą
- Temat 1: prawda i fałsz
- Temat 2: błędy poznawcze
- Temat 3: prokrastynacja
- Temat 4, 5, 6: kognitywistyka, o działaniu mózgu, jak system szkolny szkodzi mózgowi
- Temat 7: wstęp do badań naukowych
- Temat 8: czym jest świadomość
- Temat 9: badania naukowe
- Temat 10: wstęp do pracy magisterskiej
- Temat 11: techniki pisania prac naukowych, dobór literatury, zasady pisania i cytowania
- Temat 12: skrypty Pythona
- Temat 13: API Blendera
- Temat 14: narzędzia i metody przydatne do pisania prac naukowych
- Tematy dodatkowe
Program seminarium (nowy)
Obecnie seminarium trwa krócej, więc część "rozwojowa" została skrócona i zintegrowana z indywidualnym tokiem pracy z każdą osobą studencką osobno. Ogólnie tematyka jest taka:
- Zrozumienie zasad tworzenia prac naukowych, doboru źródeł, poprawności cytowań, dostęp do baz wiedzy, umiejętność oceny wiarygodności informacji i nauka pisania rzetelnych tekstów.
- Narzędzia składu i produkcji tekstów naukowych, LaTeX, XeTeX, BiBTeX i inne.
- Wstęp do API Blendera jako do elastycznej platformy o szerokich możliwościach wizualizacyjnych
- Analiza i resynteza wybranego tematu, opracowanie podejścia do problemu.
- Praca nad tematem: - składa się z następujących etapów:
- Wybranie celu i uzasadnienie tematu pracy: co chcemy osiągnąć?
- Analiza źródeł i obecnego stanu wiedzy na dany temat
- Sprawdzenie prawdziwości wstępnych założeń: czy stan wiedzy jest potwierdzony, czy pytanie zadane w celu jest sensowne. Może to wymagać pracy badawczej lub odtworzenia czyichś badań lub sytuacji, w ten sposób weryfikujemy temat
- Dwie drogi: dokładniejsza analiza teoretyczna (w przypadku prac teoretycznych) lub przymiarki do prototypu rozwiązania (w przypadku prac praktycznych).
- Po potwierdzeniu właściwej drogi zarówno co do pytania, jak i co do stanu wiedzy na jego temat, opracowujemy Rozwiazanie (w przypadku prac praktycznych).
- Testujemy i walidujemy Rozwiązanie, próbując wyłapać jego słabe punkty i miejsca które można ulepszyć. W pracy ten element będzie przydatny do napisania Dyskusji
- Pisanie pracy dyplomowej, z wykorzystaniem zdobytych źródeł i na podstawie własnych badań i obserwacji.
- Korekta pracy - tutaj jest duża moja rola - ten etap to zwykle ostatni miesiąc pracy, ale nie jest to dużo jeżeli wcześniej student był w kontakcie i wpółpracowaliśmy nad tekstem. Wtedy zmian jest stosunkowo mało.
Tematy prac dyplomowych
Seminarium nie musi kończyć się napisaniem pracy mgr. Student może mieć innego promotora, może także zmienić promotora, odejść z seminarium, lub zmienić temat. Wszystko to oczywiście w uzasadnionych przypadkach, wtedy gdy nie jest to sprawa jednorazowego "widzimisię". Tematy, które zebrałem poniżej pochodzą z wielu lat pracy, i jak widać, nie wszystkie dotyczą tematów graficznych; czasami student nie mógł lub nie chciał ich podjać, czasami pochodził z innego seminarium, a czasami były to inne, skomplikowane przyczyny. Niektóre tematy były jednak całkowicie zgodne z profilem, który chcę prowadzić najbardziej. Tematy prac publikuję tutaj bez autorów (którzy przez to pozostają anonimowi).
- Rozmieszczenie elementów 3d na powierzchniach parametrycznych
- Rozmieszczanie elementów elektronicznych na PCB
- Transfer stylu przy użyciu Uczenia Maszynowego w Blenderze
- Generowanie płytek PCB jako dodatek do programu graficznego Blender
- Implementacja interaktywnej mapy zasobów Polskiego Kursu Blendera
- Wsparcie dla pracowniki grafiki 3d - przesyłanie plików do wykładowcy
- Narzędzie do rozmieszczania markerów na powierzchniach 3D pochodzących ze skanowania fotogrametrycznego
- Wsparcie dla pracowni 3D
- Tworzenie proceduralnych animacji postaci za pomocą fazowych sieci neuronowych
- Proceduralne generowanie zabudowy miejkiej
- Rozszerzenie do generowania fajerwerków do programu Blender
- Pomiar czasu na urządzeniach z systemem Android i wynikające z tego problemy i możliwe niepewności
- Wizualizacja parametrów fizykochemicznych za pomocą grafiki 3D z wykorzystaniem Blendera
- System wizualizacji oparty o Blender w środowisku jaskini rzeczywistości wirtualnej
Tematy, które nie zostały ukończone lub nie zostały rozpoczęte:
- Renderowanie światła w cienkich warstwach
- Metody implementacji Occlusion Parallax Mapping w Blenderze
- Metody fotografii przestrzennej
- Wydajność renderingu mapowania paralaksy
- Bezszumowe renderowanie dyspersji
- Techniki realistycznego renderowania podpowierzchniowego rozpraszania światła
- Metody korekty błędów powstających podczas przechwytywania ruchu w technologiach Motion-Capture
- Wizualizowanie tras zmiennych czasowo
- Renderowanie map HDRI na podstawie wirtualnych scen 3D