Każdy otrzyma do swojej dyspozycji prywatne repozytorium (na GitLabie), w którym będzie należało umieszczać na bieżąco swoje rozwiązania zadań.

Konfiguracja gita

Gita należy skonfigurować tylko raz na każdym nowym urządzeniu. Skonfiguruj go uzupełniając poniższy kod o swoje imię i nazwisko oraz adres mail, który będzie się wyświetlał podczas zapisywania zmian w repozytorium.

git config --global user.name "Imię i nazwisko"
git config --global user.email "example@email.com"

Jeśli już konfigurowałaś/eś gita na swoim komputerze, poniższe polecenie powinno wyświetlić aktualną konfiguracje:

git config -l

Klonowanie repozytorium

  1. (Krok opcjonalny) Utwórz na komputerze folder, w którym będziesz umieszczać repozytoria i inne materiały związane z wszelkimi zajęciami.
  2. Sklonuj swoje repozytorium. Repozytorium możesz sklonować tworząc przy tym (kolejny) folder (a) lub nie też nie (b):
    1. Klonowanie repozytorium do nowego folderu – po adresie https podaj nazwę folderu, do którego chcesz sklonować repozytorium (nazwą repozytorium może być na przykład nazwa przedmiotu np. wdtw)
      git clone https://gitlab.com/wdtw/20-21/grupa-*/xxx.git nazwa-repozytorium
    2. Klonowanie repozytorium bez tworzenia nowego folderu – zamiast nazwy repozytorium wpisz . aby sklonować repozytorium bez tworzenia przy tym nowego folderu
      git clone https://gitlab.com/wdtw/20-21/grupa-*/xxx.git .
    Jeżeli nie podasz nic po adresie https, repozytorium sklonuje się tworząc przy tym folder o nazwie twojego repozytorium (w naszym przypadku jest to nazwisko-imię).

Pierwszy commit

W pobranym repozytorium (np. wdtw) utwórz plik o nazwie README.md, w którym po # wpiszesz swoje imię i nazwisko.

# Jan Kowalski

Następnie wrzuć zmiany na repozytorium stosując polecenia poznane na Warsztacie programisty:

git add README.md
git commit -m "README"
git push

Organizacja repozytorium

Stwórz podkatalog o nazwie lab01, w którym umieścisz rozwiązania zadań z pierwszych laboratoriów. Kolejne katalogi będą nazywane analogicznie (lab02, lab03, ...) – dbamy o porządek w naszym repozytorium.

Zadanie 1.

W folderze lab01 (stworzonym specjalnie na pierwsze laboratoria) utwórz plik index.html zawierający szkielet strony internetowej wygenerowany za pomocą Emmeta. Pamiętaj o prawidłowym wypełnieniu elementów nagłówka.

Następnie (jak i po każdym rozwiązanym zadaniu) należy utrwalić efekty swojej pracy w repozytorium. W tym celu należy (ponownie) wykonać poniższą serię poleceń:

git add index.html
git commit -m "Szkielet strony internetowej"
git push 

Czas rozwinąć stworzoną stronę. Do zdefiniowania głównej struktury dokumentu użyj znaczników „semantycznych”, takich jak: header, main, section, footer, itp.

  1. W sekcji header, używając różnych poziomów nagłówków h* umieść swoje imię i nazwisko oraz informacje, co studiujesz – uczelnia, kierunek, itd.
  2. Napisz kilka akapitów o sobie i swoich zainteresowaniach używając znaczników akapitu p oraz nagłówków h*. Jeśli nie masz nic do powiedzenia na swój temat możesz wygenerować kilka fragmentów tekstu Lorem ipsum dowolnej długości.
  3. Na końcu strony, w obrębie footer, używając elementu address dodaj informacje na temat swojego adresu poczty elektronicznej (wykorzystaj do tego hiperłącze).
  4. Wzbogać fragment tekstu mówiącego o Twoich zainteresowaniach o ciekawe, Twoim zdaniem, odsyłacze do zasobów w sieci.

Zmiany wrzuć na repozytorium.

Uwagi

  • Podobnie, jak poprzednio, po wykonaniu każdego z poniższych zadań zweryfikuj poprawność swojego rozwiązania.
  • Pamiętaj, aby po zrobieniu każdego zadania wykonać commit (z sensownym tytułem) i push w celu umieszczenia zmian w repozytorium.

Zadanie 2.

Umieść na stworzonej stronie dwa zdjęcia na dwa różne sposoby:

  1. Odwołując się do niego poprzez link (wykorzystaj do tego zdjęcie z https://placekitten.com/)
  2. Odwołując się do zdjęcia umieszczonego na swoim dysku (zdjęcie musi być umieszczone w Twoim repozytorium i należy odwołać się do niego używając ścieżki względnej). Możesz wykorzystać do tego zapisane poniższe zdjęcie:

HTML&CSS

Zadanie 3.

Do wstawionego zdjęcia kota z poprzedniego zadania dodaj odsyłacz do serwisu, z którego pochodzi to zdjęcie. Zrób tak, aby przekierowanie do nowej strony następowało po kliknięciu na zdjęcie.

Uwagi

  • Podobnie, jak poprzednio, po wykonaniu każdego z poniższych zadań zweryfikuj poprawność swojego rozwiązania.
  • Pamiętaj, aby po zrobieniu każdego zadania wykonać commit (z sensownym tytułem) i push w celu umieszczenia zmian w repozytorium.

Zadanie 4.

Używając mechanizmu tworzenia list definicji (znacznik dl) dodaj do swojej strony „krótkie CV”. Przykładowo:

Lista definicji

Zadanie 5.

Dodaj sekcje zawierającą listę linków do stron powiązanych programistycznie. Wykorzystaj do tego listę nieuporządkowaną (znacznik ul). Upewnij się, że wszystkie znaczniki otwierające zostały poprawnie zamknięte.

Lista nieuporządkowana

https://www.w3schools.com/html/ // HTML - w3schools
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/HTML // HTML - mdn web docs
https://www.w3schools.com/css/ // CSS - w3schools
https://cssdb.org/ // CSS - what’s next for CSS?
https://css-tricks.com/ // CSS - css tricks
https://sass-lang.com/documentation/// SCSS - sass documentation
https://caniuse.com/ // Can I use?

Zadanie 6.

Stosując znacznik table dodaj do swojej strony prostą tabelkę wymieniając w niej kilka wybranych encji znakowych języka HTML. W efekcie powinna powstać tabela podobna do:

Tabela encji

Zadanie 7.

Stosując atrybut rowspan skonstruuj następujący „rodowód”:

Rodowód

Aby uzyskać tabelkę z ramkami – zgodnie z zasadami HTML5 – musimy użyć języka CSS. W tym celu, do treści elementu head dodaj poniższy kod:

<style>
  table,td {border: solid 1px;}
</style>

Nie przejmuj się, jeśli Twoje rozwiązanie będzie nieco ciaśniej upakowywało zawartość komórek – żeby sobie z tym poradzić (zgodnie z zasadami HTML5) trzeba by ponownie użyć języka CSS, o którym – już wkrótce.