Zapoznaj się z XML-em ( EXtensible Markup Language)
czytając tutorial od początku do momentu "Viewing XML Files" (dalsze
treści będą przedmiotem dalszych ćwiczeń w tym semestrze )
W3schools
Odpowiedz teraz na następujące pytania:
a) czy XML jest case sensitive ? b) czy niepusty element musi mieć tag zamykający ? c) jaką strukturę ma poprawny (well-formed) dokument XML ? d) czy w XML elementy mogą mieć atrybuty ?
Utworzyć plik tekstowy o dowolnej nazwie z rozszerzeniem .xml i następującej
zawartości:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <osoba> <imie> Jan </imie> <nazwisko> Kowalski </nazwisko> <wiek> 25 </wiek> </osoba>
Sprawdzić poprawność składniową utworzonego dokumentu XML:
a) przy użyciu polecenia xmllint nazwa.xml
Uwaga: w przypadku braku błędów wyświetlane jest drzewo dokumentu,
w przypadku znalezienia błędu odpowiedni komunikat. Jeśli chcemy,
aby w przypadku pomyślnym nic nie było wyświetlane,
używamy polecenia xmllint --noout nazwa.xml .
b) przy użyciu dowolnej przeglądarki
Uwaga: plik XML można oglądać w przeglądarce jako plik lokalny (podając
w pasku adresowym odpowiednią ścieżkę dostępu) lub jako plik internetowy
(umieszczając go w katalogu public_html i nadając odpowiednie prawa dostępu,
a następnie wpisując adres: http://sigma.inf.ug.edu.pl/~swój_login/nazwa.xml ).
W pliku z poprzedniego zadania wprowadź conajmniej 4 błędy i zaobserwuj
komunikaty o nich wyświetlane przez a) xmllint b) przeglądarkę
(opuszczenie znacznika, zmiana nazwy znacznika zakańczającego,
opuszczenie cudzysłowu w atrybucie, powtórzenie nazwy atrybutu w elemencie)
Wypróbować możliwość umieszczania komentarzy w treści pliku XML:
<!-- treść_komentarza -->
Uwaga: a) treść komentarza nie może zawierać ciągu znaków -- ;
b) komentarz nie może być umieszczony wewnątrz znacznika.
Napisz plik xml który będzie opisywał dane dotyczące przedszkola.
Nie zapomnij zacząć go od
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
Powinny pojawić się takie elementy jak
element główny: przedszkole,
podelementy głównego: dyrektor z podelementami imię nazwisko,
pracownik z podelementami imię nazwisko rodzaj pracownika
dziecko, z podelementami imie, nazwisko rok urodzenia, imiona rodziców, adres zamieszkania
oraz atrybutem plec
Podpowiedź: Rodzaj pracownika to nauczyciel, nauczyciel specjalista,
pracownik administracji lub obsługi
a) Wprowadź fikcyjne dane dla dyrektora, dwóch pracowników i 3 dzieci
b) sprawdź czy plik jest poprawnie skonstruowany (well formed) komendą
xmllint twoj_plik.xml
Zwróć uwagę że te same dane mogą być zapisane w różny sposób. Np. adres
może być wpisany jako tekstowa treść elementu jak również w postaci 3
podelementów: ulica, nr domu, kod
Utwórz własny plik xml opisujący jakieś dane. Postaraj się o głębokość drzewa 3, szerokość conajmniej 3 i conajmniej 6 elementów tego samego typu (z innym zestawem danych które mogą być fikcyjne) UWAGA: sprawdź czy plik jest poprawnie skonstruowany (well formed) komendą xmllint twoj_plik.xml