Komendą mkdir wstep_prog
utwórz katalog o nazwie wstep_prog a w nim
plik o nazwie witaj.c .
Za pomocą dowolnego edytora
wpisz do pliku nastepujacy tekst:
#include <stdio.h>
main()
{
printf("ahoj, przygodo");
}
Wykonaj kompilację tego programu tj. wpisz z linii komend
gcc -o hello witaj.c
Następnie wpisz ./hello i zobacz jaki jest wynik programu.
Obejrzyj plik o nazwie hello który powstał w Twoim katalogu,
otwierając go w dowolnym edytorze. Tak wygląda plik binarny.
Zmodyfikuj program tak aby powstał napis
achoj
przygodo
Wsk. dodaj \n pomiędzy ahoj a przygodo .
Zobacz też co stanie się jeśli wpiszesz printf("ahoj, przygodo
");
Opuść 5 różnych fragmentów programu, skompiluj i przeczytaj komunikaty błędów, aby się z nimi oswoić.
W katalogu wstep_prog utwórz katalog o nazwie fun_we_wy a w nim plik o nazwie we_wy.c . Za pomocą wybranego przez Ciebie edytora tekstu, skopiuj do pliku tekst następującego programu:
/* * Ten tekst jest komentarzem, nie jest kompilowany. * Program powołuje zmienną liczba typu całkowitego (tj. int) * przypisuje jej wartość liczby 5 oraz wypisuje wartość zmiennej * liczba na ekranie. tekst który teraz czytasz, jest zakomentowany * i nie bedzie interpretowany jako kod programu. Jest to tzw. * komentarz blokowy w odróżnieniu od komentarza w jednej linii * który uzyskuje się przez wpisanie dwókrotnie znaku slash. * dalsze informacje dotyczące komentowania otrzymasz w zad. 5. */ #include <stdio.h> /*wywolanie biblioteki*/ void main() { int liczba; /* deklaracja zmiennej liczba czyli nazwa typu zmiennej oraz jej nazwa*/ liczba = 5; /* nadanie zmiennej liczba wartości 5 */ printf("To jest pierwszy program\n"); printf("wypisujacy liczby.\n"); printf("oto ona: %d",liczba); }
wykonaj jego kompilację tj. wpisz z linii komend gcc -o licz_wy we_wy.c następnie wywołaj program wpisując ./licz_wy w linii komend.
Skopiuj do pliku o wybranej przez Ciebie nazwie, zachowaj treść, skompiluj i wywołaj poniższy program:
#include <stdio.h> /*wywołanie biblioteki*/ void main() /*glowna funkcja programu */ { int liczba; /* deklaracja zmiennej i czyli nazwa typu zmiennej oraz jej nazwa*/ int liczba2; printf("To jest pierwszy program\n"); printf("wczytujący i wypisujący 2 liczby.\n"); printf("podaj 2 liczby wciskając enter po pierwszej z nich.\n"); scanf("%d%d",&liczba,&liczba2); /* * zwroc uwage na znak ampersant w wywolaniu funkcji scanf * jest on niezbedny, gdyż funkcja scanf MODYFIKUJE wartość * zmiennej liczba. W tym celu musi mieć do niej dostęp * i uzyskuje go przez ampersant. Dla odróżnienia: funkcja * printf nie modyfikuje wartości zmiennych więc nie * trzeba wpisywać (i nie ma sensu ) ampersanta przed nazwą * zmiennej */ printf("wypisuje liczbe ktora podales/las:"); printf("oto pierwsza: %d a to druga: %d",liczba,liczba2); }
Teraz dopisz odpowiedni kod do tego programu,
tak, aby wypisywał sumę dwóch liczb.
Wskazówki: przed int liczba; dopisz int suma;
po linijce ze scanf dopisz suma = liczba + liczba2;
oprócz dwóch liczb wypisz analogicznie wartość zmiennej suma
Uwaga: aby wypisać 3 liczby piszemy
printf("%d %d %d",liczba1,liczba2,liczba3);
//lub jeśli chcemy żeby było lepiej na ekranie opisane to np.:
printf("oto liczba 1: %d, liczba2: %d, liczba3: %d",liczba1,liczba2,liczba3);
Wynik działania programu dla liczb 1 i 2 powinien wyglądać tak:
Suma wczytanych liczb to: 3.
utwórz plik o nazwie float.c za pomocą wybranego przez Ciebie edytora wpisz do pliku nastepujacy tekst:
/* * Program powołuje zmienną liczba typu rzeczywistego (tj. float) * przypisuje jej wartość liczby 0.5 oraz wypisuje wartość zmiennej * liczba na ekranie. PRZYPOMINAM ŻE * tekst który teraz czytasz, jest zakomentowany * i nie bedzie interpretowany jako kod programu. Jest to tzw. * komentarz blokowy w odróżnieniu od komentarza w jednej linii * ktory uzyskuje sie przez wpisanie dwókrotnie znaku slash. */ #include <stdio.h> /*wywołanie biblioteki*/ void main() { float liczba; /* deklaracja zmiennej liczba czyli nazwa typu zmiennej oraz jej nazwa*/ liczba = 0.5; /* nadanie zmiennej liczba wartości 0.5 */ printf("To jest pierwszy program\n"); printf("wypisujacy liczbe rzeczywista.\n"); printf("zwróć uwage na to jak sie to robi w funkcji printf!"); printf("oto ona: %f",liczba); }
wykonaj jego kompilację tj. wpisz z linii komend
gcc -o float float.c
a następnie wywołaj program wpisując ./float
Odpowiedz na nastepujące pytanie: czym różni się ten program
od programu z zad 4, który demonstruje wypisywanie liczb całkowitych ?
wypisz 3 różnice.
Przepisz poniższy program do edytora i skompiluj
#include <stdio.h> void main() { float x; /* deklaracja zmiennej i czyli nazwa typu zmiennej oraz jej nazwa*/ x = 6.5; /*przypisanie, inaczej nadanie wartosci 6 zmiennej x */ printf("poczatkowa wartosc x: %f\n",x); x = x + 1; /* zwiekszenie, inaczej inkrementacja (o 1) zmiennej x */ printf("po inkrementacji o 1: %f\n",x); x = 2*x; /*mnozenie przez 2 */ printf("po pomnożeniu przez 2: %f\n",x); x = x/3; printf("po podzieleniu przez 3: %f\n",x); }
wykonaj
przypisz jej wartość 17 i wykonaj na niej kolejno działania:
odjęcia liczby 2, podzielenia przez 3, zwiększenia o 1
i pomnożenia przez 2.
Zadeklaruj 2 zmienne: pierwszą o typie całkowitym i nazwie licz_cal a drugą
o typie rzeczywistym i nazwie licz_rze. Pierwszej nadaj wartość 20
a drugiej też 20. Wykonaj nastepnie na obu kolejno działanie dzielenia
przez 3 jak w zadaniu 7 powyżej i wypisz nowe wartości tych zmiennych.
Jakie są wartości zmiennych po dzieleniu ?
Jeśli są różne, to wykonałaś/łeś zadanie poprawnie,
gdyż operacja dzielenia liczb całkowitych w C
zaokrągla jego wynik do liczby całkowitej,
czego nie robi gdy jest wykonwyana na liczbach rzeczywistych.
Wykonaj zadanie 5 dla pozostałych działań arytmetycznych -,*,: z jedną różnicą: zmień typ liczb z całkowitych (int) na rzeczywisty (float) żeby dzielienie było poprawnie wykonane tj. bez zaokrąglenia.