Najczęściej zadawane pytania przez studentów
2018-09-26 10:32:00
Dlaczego nie mogę zalogować się na konto w pracowni?
  1. Podałeś/aś nieprawidłowy login lub hasło
  2. Nie masz wystarczająco dużo miejsca w katalogu domowym (quota)
  3. Komputer, na którym się logowałeś, nie jest podłączony do sieci

Jakie są moje dane logowania?
W celu zalogowania się do systemu, należy podać login i hasło. Konto otrzymuje się z dniem rozpoczęcia nauki na naszym wydziale. Jest imienne i student w pełni odpowiada za jego użytkowanie zgodne z regulaminem sieci akademickiej UG. Przygotowane jest one według następującego schematu: Przy pierwszym logowaniu użytkownik powinien zmienić hasło z domyślnego na własne. Hasło musi być conajmniej 8 znakowe i zawierać przynajmniej po jednym znaku z czterech podanych kategorii:
Nie pamiętam hasła! Jak mogę je odzyskać?
Odzyskiwanie zapomnianych haseł jest niemożliwe, ponieważ są one przechowywane w zaszyfrowanej formie. Jedynym rozwiązaniem jest nadanie nowego hasła. W tym celu należy zgłosić się do obsługi PK (pok.28) z ważną legitymacją studencką.

Co to jest quota?
Quota, jest to przestrzeń dyskowa przyznawana studentowi na przechowywanie jego plików oraz poczty na serwerze wydziałowym Sigma. Przekroczenie dostępnego miejsca może uniemożliwić logowanie do środowiska graficznego w pracowniach oraz możliwość odbierania poczty, dlatego należy kontrolować ilość pozostałego wolnego miejsca.

Jak sprawdzić quotę?
Na przykład przez zalogowanie się do programu pocztowego przez stronę http://inf.ug.edu.pl/poczta.
Ilość miejsca zajętego w systemie wyświetla sie w lewym górnym rogu w formie kolorowego paska.
Alternatywnym sposobem jest użycie komendy “quota” na serwerze Sigma.

Co to jest Sigma?
Sigma to serwer służący pracownikom i studentom mającym zajęcia dydaktyczne na Wydziale MFI. Serwer ten jest środowiskiem wielodostępnym, dlatego uprawnienia poszczególnych użytkowników podlegają ograniczeniom ustalanym przez administratora systemu.
Wszelkie usterki lub błędy wynikające z działania oprogramowania zainstalowanego na serwerze powinno się zgłaszać do obsługi PK lub bezpośrednio na adres administratora sigmy: sigma@inf.ug.edu.pl


Jak zalogować się na serwer Sigma?
Z poziomu systemu Windows można to zrobić z dowolnego darmowego klienta SSH (np. PuTTy) lub komendą ssh w środowisku LINUX 
adres: sigma.ug.edu.pl
port: 22


Dokumentacja: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/docs.html

Przekroczyłem quote! Nie mogę się zalogować! Co dalej?
W tym przypadku należy zwolnić miejsce na swoim udziale poprzez:
Nie mam zbędnych e-maili! Potrzebuje więcej miejsca!
Infrastruktura serwerowa Instytutu Informatyki służy przede wszystkim dydaktyce i wedle tych kryteriów jest dostosowywana do wymogów dyskowych pracowników i studentów, dlatego sugerujemy w celu odblokowania skrzynki następujące rozwiązania:
Jestem w pracowni. Nie mogę zalogować się na żaden komputer, więc nie mogę sprawdzić quoty ani poczty. Co robić?
Po przekroczeniu limitu dyskowego, użytkownikowi zostają odebrane prawa do tworzenia nowych plików, co uniemożliwia uruchomienie środowiska graficznego.
W celu zalogowania się na swoje konto, należy skorzystać z konsoli tekstowej systemu LINUX dostępnej po wciśnięciu kombinacji klawiszy CTRL+F1 z poziomu ekranu logowania.
Po zalogowaniu się do systemu można uporządkować swojej pliki lub zalogować się dalej na Sigmę poprzez SSH i sprawdzić dostępny limit poleceniem quota.

Co mogę usunąć i jak najlepiej to sprawdzić?
Katalog użytkownika (HOME) jest miejscem w którym znajdują się wszystkie jego pliki zapisane na zajęciach, oraz poczta. Należy zachować szczególną ostrożność przy usuwaniu jakichkolwiek treści. Dobrym narzędziem do tego zadania jest program ncdu. Uruchamiamy go z poziomu konsoli LINUX (na serwerze, lub w pracowni) poleceniem o tej samej nazwie.
Program ten wyświetla wszystkie pliki i katalogi użytkownika (nawet te ukryte!) z wyszczególnieniem ich wielkości.
Porządki można zacząć od folderów typu “.cache” oraz ukrytym folderom przeglądarek w których znajdują się ich pliki tymczasowe. Należy także zwrócić uwagę na ukryty folder ”.Trash”, który jak sama nazwa wskazuje jest śmietnikiem.

Zauważyłem, że komputer jest uszkodzony. Co robić?
Należy przekazać tę informację prowadzącemu lub obsłudze PK (pok.28).