Inżynieria oprogramownia - ćwiczenia
Zajęcia na odległość:
Będziemy kontynuować zajęcia używając Portalu Edukacyjnego
do komunikacji i sprawdzania obecności.
- Proszę więc zapisac się do
zajęć Inżynieria oprogramowania 2019/20 - ćwiczenia, 2 rok inf. grupa 3.
Kod potrzebny do zapisania się to inzynieria
(pisane pzez z a nie przez ż)
-
Na każdych zajęciach będzie się pojawiała tam lista obecności - jest
to forum
w którym każda osoba w tej grupie zajęciowej powinna kliknąć na
temat LISTA OBECNOSCI i dodać odpowiedź ze swoim imieniem i nazwiskiem
potwierdzając w ten sposób udział w zajęciach
-
Na każdych zajęciach będzie też pojawiało się zadanie,
w którym jako odpowiedź należy załączyć kolejny diagram wykonany
przez zespół (jedna odpowiedź na zespół)
-
Ewentualne pytania
proszę zadawać przez forum na Portalu Zajęć na Portalu Edukacyjnym lub
bezpośrednio do mnie pocztą.
Tworzymy projekt (dowolnie wybranego) systemu informatycznego
(tylko projekt, nic nie programujemy!). Praca w grupach 2-3 osobowych.
Efektem pracy jest dokument, który będzie stopniowo tworzony na
zajęciach. Dokładniej, każde zajęcia będą wprowadzały nowy element
projektu - jakiś fragment opisu lub diagram języka UML.
Te elementy należy przedstawiać do
akceptacji prowadzącemu zajęcia na kolejnych zajęciach.
Na koniec, wszystko razem
należy połączyć w jeden dokument i to będzie głównym składnikiem oceny.
Ocenie podlega: (1) czy wszystkie przerabiane elementy projektu są zrobione,
(2) ich jakość oraz (3) spójność całości (czyli czy poszczególne elementy opisu
zgadzają się ze sobą).
Oprócz projektu, składnikiem oceny będą również kartkówki przeprowadzane
na zajęciach.
Kolejne elementy projektu:
Analiza wymagań (czyli: co robimy?)
1.
temat projektu i krótki opis słowny:
jacy są użytkownicy projektowanego systemu informatycznego
i krótko opisać główne funkcje
2.
diagram przypadków uzycia
3.
diagram aktywności
Modelowanie systemu, architektura programu (czyli: jak robimy?)
4.
diagram klas
5.
diagram sekwencji
6.
diagram stanów
7.
dostarczenie całego projektu: plik pdf zawierajacy powyższe punkty 1-6; ten plik proszę przesłać na mój adres (pawel.paczkowski@inf.ug.edu.pl)
Używamy formalizmu UML, wspomaganie komputerowe:
-
Visual Paradigm
(trzeba założyć tam konto aby używać tego narzędzia za
darmo do niekomercyjnego użytku)
-
Uniwersalną alternatywą jest:
draw.io
(który zawsze działa i nie wymaga żadnej rejestracji).
Przykłady projektów
-
prenumerata czasopism
-
kwiaciarnia internetowa z magazynem kwiatów (przyjmując zamówienie sprawdza
i aktualizuje stan magazynu)
-
obsługa biblioteki
-
mała firma przewozów autobusowych: regularne trasy, wycieczki
-
internetowy organizator ślubny
-
system zgłaszania i monitorowania usterek do serwisu
i monitorowania stanu zgłoszenia
-
system zgłaszania studentów na grupy zajęciowe
-
system zgłaszania na grupy korepetycyjne
-
system zarządzania grą internetową
-
system zarządzania turniejem (brydż, szachy: rejestracja użytkowników,
punktacja)
-
wypożyczalnia sprzetu (np. sportowego, itp.)
-
antykwariat, komis
-
pośrednictwo w usługach remontowych
-
pośrednictwo w usługach transportowych